6 negara terkaya dunia 2015

Sebuah negara dikatakan terkaya atau termiskin berdasarkan pendapatan per kapita dari negara tertentu. Satu kajian menunjukkan bahwa dua abad lalu, orang di negara terkaya memiliki pendapatan yang hanya lima kali lebih tinggi daripada orang di negara termiskin. Tetapi kini, kebanyakan orang-orang di negara terkaya sudah memiliki 30 kali pendapatan yang lebih tinggi daripada orang-orang di negara termiskin.

1. Qatar




Pendapatan per kapita: $ 102,211

PDB: $ 202.45 juta
Populasi: 1,8 juta

Qatar adalah sebuah negara dengan kandungan gas alam terbesar ketiga di dunia yang terletak di Asia Barat, Timur Tengah. Pendapatan dari minyak dan kandungan gas alam menyumbang lebih dari 50 peratus dari PDB dan 80 peratus dari pendapatan eksport. Negara ini menduduki tempat pertama dalam daftar negara-negara terkaya di dunia karena pendapatan per kapita tertinggi dan pertumbuhan ekonomi yang stabil. Dan Selain itu hal ini diakui sebagai negara dengan ekonomi berpendapatan tinggi oleh Bank Dunia.
2. Luxembourg
Pendapatan per kapita: $ 79,785
PDB: 42.2 juta dolar
Populasi: 0.5 juta

Majoriti penduduk di Luxembourg bergantung pada industri minyak untuk pendapatan mereka. Merupakan negara kedua terkaya di dunia tahun 2015, dengan pendapatan per kapita tertinggi dan industri yang berkembang dengan baik di daratan Eropah Barat. Sehingga tahun 1960, sektor industri didominasi oleh baja dan setelah beberapa tahun Luxembourg disebut Luxemburg dalam bahasa Jerman, telah melakukan perubahan untuk memasukkan bahan kimia dan produk lainnya. Infrastruktur yang berkembang dengan baik dan tenaga kerja terampil dianggap sebagai kekayaan negara dan sebagian besar bebas dari korupsi. Pengangguran adalah rendah di Luxembourg jika dibandingkan dengan negara-negara lain di dunia.
3.Singapura
Pendapatan per kapita: $ 60,410
PDB: 326 juta dolar
Populasi: 5.4 juta

Kekayaan Singapura amat bergantung pada sektor kewangan, industri kimia dan kebijaksanaan ekonomi. Singapura memiliki pelabuhan tersibuk kedua di dunia yang majoritinya adalah eksport. Elektronik dan industri kimia memainkan peranan utama dalam pembangunan ekonomi negara ini. Menempatkannya dalam peringkat globalberkaitan dengan daya saing ekonomi, kesihatan, pendidikan dan banyak lagi. Sistem hukum Singapura didasarkan pada hukum umum Inggeris tetapi dengan perbezaan tempatan. Kebijaksanaan mendorong inovasi dan pertumbuhan dari berbagai sektor dan memiliki hak-hak kekayaan intelektual yang terbaik di Asia.
4. Norway
Pendapatan per kapita: $ 55,009
PDB: 2.7 billion
Populasi: 5 juta

Sumber utama pendapatan Norway bergantung pada industri minyak, logam dan perikanan yang menjadikannya sebagai salah satu negara terkaya di dunia. Pemerintah mengutip hasil dari cukai dan pajak yang diterima dari pengusaha-pengusaha minyak dan gas untuk dana kerajaan mereka. Tarif cukai pendapatan individu ialah 47.8 peratus dan pajak perusahaan 28 peratus. Norway juga telah mengembangkan infrastruktur dengan memiliki kadar hidup yang tinggi, pengangguran yang minimum.
5.Amerika Syarikat
Pendapatan per kapita: $ 49,922
PDB: $ 1.1 bilion
Populasi: 314.2 juta

Amerika Serikat telah mencapai pendapatan per kapita tertinggi meskipun dengan penduduk yang ramai, lebih dari 314.2 juta namun pendapatan relatif lebih tinggi daripada negara-negara terkaya lain. Sistem demokrasi, teknologi inovatif dan industri automotive raksasa menjadi faktor kunci kejayaan di Amerika Syarikat. AS sendiri telah menghadapi krisis ekonomi pada tahun 2007 dan tahun 2009 akibat kejatuhan matawang yang teruk. Pendapatan eksport menjadi sumber utama pendapatan dan juga membuatnya sebagai negara kelima terkaya di dunia.
6. Emirates
PDB pendapatan per kapita: $ 49,012
PDB: $ 271 juta
Populasi: 5.5 juta

Hampir 80 peratus dari pendapatan pemerintah didasarkan pada eksport minyak dan gas yang membuatnya sebagai negara terkaya di dunia 2015. Emirate memiliki tingkat pengangguran 2.4 peratus dan pertumbuhan tahunan sebesar 3.9 peratus. Fakta penting tentang negara ini adalah cukai, karana tiada cukai pendapatan dan cukai perusahaan dikenakan.
Diterjemahkan dari IndoBerita.
Tag : FAKTA, GLOBAL
0 Komentar untuk "6 negara terkaya dunia 2015"

Back To Top