10 negara paling bahaya 2015...no.6 paling tak sangka



Keamanan adalah satu-satunya perkara yang menjadi keutamaan individu untuk tinggal di mana-mana negara tetapi dengan peredaran masa ia menjadi perkara yang hampir mustahil di satu-satunya planet yang hidup di alam semesta, bukan sahaja di negara-negara membangun tetapi juga salah satu yang paling maju seperti Amerika Syarikat dan Rusia.

Pihak yang bertanggungjawab di belakang semua aktiviti-aktiviti jenayah dan keganasan masih tidak diketahui atau jika sesiapa pun yang tahu, tidak mungkin berani untuk mendedahkan mereka. Faktor-faktor yang menjadikan negara berbahaya untuk hidup adalah Keganasan Seksual, tahap penyeludupan dan perhambaan domestik, kes pembunuhan, aktiviti pengganas, senjata berat dan keupayaan nuklear.

Setiap negara telah kehilangan kuasa dan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang seolah-olah tidak dapat mewujudkan keamanan di negara-negara ini.Diharap kita berjaya mencapai matlamat keamanan di dunia, kami telah menyenaraikan negara yang paling berbahaya di dunia mengikut statistik AbcNewsPoint.com.

10. Russia


Rusia adalah negara terbesar di dunia, secara rasmi dikenali sebagai Persekutuan Rusia yang didiami satu perlapan daripada keluasan tanah Bumi dan dengan hampir 144 juta orang, ia juga merupakan negara kesembilan paling ramai penduduk di dunia. Negara ini telah dianggap berbahaya di dunia berikutan peningkatan dalam kadar jenayah yang kini telah menurun tetapi masih ada risiko untuk hidup di negara ini kerana pengedaran dadah, pengubahan wang haram, pembunuhan untuk sewa, penyeludupan manusia, keganasan, penculikan dan peras ugut.

9. Mexico


Mexico ialah sebuah republik persekutuan di benua Amerika, bersempadan dengan selatan Amerika Syarikat. Negara kelima terbesar di benua Amerika dan ke-13 di dunia serta kesebelas paling ramai penduduk di dunia. Mexico juga dikenali sebagai negara dadah dengan peningkatan pengedaran dadah, bagaimanapun, agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang cuba untuk menghentikan pengedaran tetapi akarnya telah tersebar di seluruh negara bersatu. Jenayah utama yang lain termasuk Peras Ugut, Penculikan, rompakan bersenjata dan keganasan seksual yang didaftarkan di negara-negara yang paling berbahaya di dunia.

8. Pakistan


Republik Islam Pakistan adalah sebuah negara yang berdaulat di Asia Selatan. Bersempadan dengan India, Afghanistan, Iran dan China, ia adalah negara keenam paling ramai penduduk dengan penduduk melebihi 180 juta orang. Jenayah di Pakistan hadir dalam pelbagai bentuk termasuk pengubahan wang haram, dan keganasan politik manakala beberapa jenayah yang menjadikan ia salah satu daripada negara-negara yang paling berbahaya termasuk keganasan, pengedaran dadah, peras ugut, penculikan dan rompakan.

7. Iraq


Negara barat Asia ini adalah rumah kepada 95% Islam daripada 36 juta rakyat masa kini dan salah satu daripada negara minyak yang terkemuka di dunia. Perang Saudara Syria telah secara langsung mempengaruhi negara ini selepas kehadiran Amerika di Iraq yang berakhir pada tahun 2011. Pemberontakan bersenjata telah menjadikannya negara paling berbahaya di kalangan semua negara-negara Asia yang lain. Perang antara pemberontak dan tentera membawa kepada pembunuhan ramai orang awam termasuk kanak-kanak dan wanita. Pakatan diketuai Amerika Syarikat mula beroperasi terhadap militan ISIS tetapi masih tidak berjaya untuk menangkap mereka.

6. U.S.A


Amerika Syarikat merupakan negara keempat terbesar di dunia dari segi jumlah kawasan manakala ketiga terbesar dengan jumlah penduduk. Kuasa ekonomi terkemuka dunia juga tidak membantu untuk menghadapi kegiatan jenayah dan keganasan di beberapa negeri yang menjadikan ia negara berbahaya untuk hidup di dunia. Kadar jenayah telah menunjukkan peningkatan mendadak selepas Perang Dunia II.

5. Sudan


Negara ketiga terbesar di Afrika, Sudan adalah sebuah republik Arab di Lembah Nil Afrika Utara. Ia dianggap sebagai salah satu negara yang sangat berbahaya di dunia; konflik etnik dalaman bertukar menjadi rusuhan lama di negara ini dan hukuman mati dijatuhkan kepada beribu-ribu orang atau terbunuh dalam perang saudara ini. Keselamatan hidup adalah hampir sifar di beberapa kawasan yang juga memberi kesan kepada pelancongan di negara ini yang kini pelancong mengelak daripada melawat negara ini.

4. Afghanistan



Terletak di Asia Selatan dan Asia Tengah, Afghanistan mempunyai penduduk kira-kira 31 juta orang, negara ini telah menghadapi siri perang saudara, kesatuan soviet telah cuba untuk membatalkan negara itu setelah pasukan keselamatan Amerika berperang hampir 14 tahun terhadap kumpulan Taliban. Antara jenayah utama yang terdapat di negara antara paling berbahaya di dunia ini termasuk: rasuah, penculikan, pengedaran dadah, pembunuhan kontrak atau pembunuhan.

3. Nigeria


Republik berperlembagaan persekutuan di Afrika Barat Nigeria disebut sebagai Gergasi Afrika mempunyai penduduk yang besar dengan 174 juta penduduk menjadikannya negara paling ramai penduduk di Afrika dan salah satu negara ramai penduduk di dunia. Negara ini mengalami keganasan mazhab yang melampau sejak tahun 2002 oleh kumpulan militan Boko Haram yang mahu mewujudkan undang-undang syariah mengikut pergerakan Islam di negara ini. Nigeria telah melihat beribu-ribu mangsa setiap tahun kerana aktiviti keganasan berterusan yang dijalankan oleh militan menjadikannya salah satu daripada negara-negara yang berbahaya di seluruh dunia.

2. Somalia



Somalia dianggap antara negara yang paling berbahaya di dunia, bersempadan dengan Ethiopia, Djibouti, Teluk Aden, Lautan Hindi, dan Kenya. Somalia mempunyai pantai terpanjang di tanah besar benua itu. Mereka telah menganiaya seluruh dunia untuk penculikan untuk tebusan wang ketika rompakan. Rasuah dan sogokan adalah beberapa kegiatan jenayah am.

1. Syria


Syria adalah negara Asia Barat dan rumah kepada kumpulan-kumpulan etnik yang berbeza seperti Arab, Yunani, Armenia, Assyria, Kurdi, Circassians, Mhallami, Mandeans dan Turki. Perang saudara Syria membawa negara kepada keganasan dan kekacauan di negara ini. Negara ini tidak mempunyai keselamatan hidup manakala beribu-ribu rakyat telah menjadi mangsa peperangan dan berjuta-juta kehilangan tempat tinggal, tentera AS berperang dengan radikal untuk menghapuskan mereka dari Syria tetapi ternyata tindakan ini lebih memburukkan keadaan.

Sumber : spicyinformation
                 global post
                 Abc
                 naijaonpoint
                 wallnicki







0 Komentar untuk "10 negara paling bahaya 2015...no.6 paling tak sangka"

Back To Top